Володимир Ільченко
Ботнічна затока (це у Фінліднії) взимку набуває вигляду безкрайньої пустелі. Навігацію по ній здійснюють снігоходи, які розсікають сліпучо-білі простори зі швидкістю до 80 кілометрів на годину.
Наш караван із снігоходів відбув з міста Кемі у відкрите море, по якому ходить криголам «Сампо», що пробиває шлях для суден і катає туристів.
За півтори години наш маршрут перетинається з курсом криголама. Картина, що відкривається нашим очам, дивна, щоб не сказати абсурдна.
Біле безмежне поле, а посеред поля – корабель… Як у тій дитячій примовці – підводний човен у степах України…
Піднімаємося на борт прямо з криги. Завжди думав, що криголам якимись механізмами прорубує собі шлях, при цьому трясеться й реве…
Нічого подібного…
Суть роботи криголама дуже проста. Він виготовлений з дуже товстої сталі, відповідно – масивний і важкий.
Судно наїжджає носом на кригу і продавлює її власною вагою. Робить це тихо – майже беззвучно. Метровий шар крихи тріскається, мов яєчна шкарлупа, розповзається по боках, змішується з бурою водою – шлях проторено.
Тим часом туристів забавляють купанням у гумових костюмах.
Надіваємо яскраво-рожевий костюм прямо на одяг і сповзаємо з крижини у воду. Лежати в ній можна, скільки заманеться.
Тільки довго все одно не вийде: за хвилин десять холод таки пробирається крізь товщу одягу. Подаємо знак підняттям руки, і спеціально навчені люди довгою жердиною підтягують нас до «суші» й допомагають вилізти на поверхню.
3-годинний круїз на криголамі з купанням в холодній воді і обідом коштує 205 євро на одного